10 fouten die men maakt met affiliate marketing

Leestijd: 6 minuten

Wie aan affiliate marketing denkt, denkt aan online geld verdienen. En dat klopt ook, maar wat vaak over het hoofd gezien wordt, is dat er toch een aantal zaken heel belangrijk zijn om hierin succesvol te worden en vooral te blijven. Aangetrokken door het idee van een mooi inkomen starten velen hierin en geven ze na verloop van tijd op omdat het zo goed als niets opbrengt. Dit ligt niet aan het systeem op zich, maar aan de valkuilen waarin velen trappen. We geven ze graag even mee zodat jij kan vermijden om dezelfde fouten met affiliate marketing te maken.

Meest voorkomende fouten

Ben je van plan te starten met affiliate marketing, ben je een starter die nog de weg in het systeem in het zoeken is of ben je al geruime tijd bezig ermee er lijk je er maar niet in te slagen om je doelen te halen? Onderstaande, veel voorkomende, fouten kunnen voor sommigen onder jullie een handige leidraad vormen en voor anderen ook een aanzet om het vanaf nu anders te gaan aanpakken.

affiliate marketing fouten

1. Je verandert van strategie en producten

Affliate marketing zou je moeten doen voor producten en diensten die je kent en waar je sterk in gelooft, niet omdat anderen er blijkbaar successen mee boeken. Als je telkens jouw strategie en producten gaat veranderen, zal dit ten koste van jouw geloofwaardigheid gaan en dus ook van de klantenbinding die je zo nodig hebt om jouw eigen succes te boeken. Hetzelfde geldt voor een te grote hoeveelheid aan producten en diensten. Niemand die gelooft dat je daar overal alles vanaf weet, dus ook weer ten koste van de geloofwaardigheid van jou als partner.

2. Je besteedt te weinig aandacht aan jouw website

Al te vaak gaat alle tijd, energie en aandacht naar de verkopen en wordt de website zelf uit het oog verloren. Als die niet aantrekkelijk oogt, niet overzichtelijk is ingedeeld en niet genoeg informatie bevat, zullen klanten verder zoeken naar websites die deze kenmerken wel hebben en daar hun aankopen doen. Je moet jouw website zien als een soort van visitekaartje en in het achterhoofd houden dat je maar één enkele kans hebt om een eerste indruk te maken op potentiële klanten. Zeker met de huidige concurrentie zal je ervoor moeten zorgen dat je het verschil kan maken tegenover de anderen.

3. Je besteedt geen aandacht aan de kwaliteit van jouw content

Je kan nog zoveel producten en diensten aanbieden als je wil, als bezoekers van jouw website niet de informatie en uitleg vinden die ze zoeken, zal je hen niet overtuigen. Het is een fout te denken dat als je maar genoeg producten aanbiedt je wel genoeg zal verkopen, integendeel, minder producten die correct en informatief worden voorgesteld zullen veel meer kopers overtuigen. Content van hoge kwaliteit werkt overtuigend, altijd.

4. Je houdt geen overzicht over de prestaties van jouw website

Meten is weten, en dat zien velen over het hoofd. Hoe kan je weten of je goed bezig bent als je nooit actief op zoek gaat naar de resultaten van jouw website? Door dit wel te doen, zal je al gauw leren wat wel of net niet werkt en kan je daarop verder gaan. Gewoon maar wat posten om je website te vullen, is wel het slechtste wat je kan doen, het zal bezoekers eerder afschrikken dan aanmoedigen en je hebt toch wel echt bezoekers nodig om ook geld te verdienen. Ga dus maar gauw die trackingstool installeren en maak er een gewoonte van om op regelmatige tijdstippen de activiteit op jouw website te analyseren.

5. Je gaat ervan uit dat mensen jou wel zullen vinden

Als je denkt dat met het opzetten van jouw eigen website en het plaatsen van inhoud de kous af is, dan kunnen we jou alvast vertellen dat niets minder waar is. Jouw doelgroep zal niet actief op zoek gaan naar jou, jij moet op zoek gaan naar hen. Om meer bezoekers naar jouw website te krijgen moet je promotie maken, goede SEO content posten en adverteren. Doe je dit niet, dan zullen jouw campagnes ook niets opbrengen en dat kan nooit de bedoeling zijn.

fouten affiliate marketing

6. Je kiest voor partnerprogramma’s met niet verkoopbare producten

Maak niet dezelfde fout als veel andere affiliates door je te laten overtuigen door de commissies die een adverteerder je wil geven. Die commissie mag zo hoog zijn als ze wil, als het product niet gekocht wordt door jouw bezoekers, zal het je ook helemaal niets opbrengen. Beter kies je voor de normale commissiebedragen voor producten die verkoopbaar zijn. Kijk steeds naar dat wat je effectief verdient, niet naar het percentage op de verkoop wat je beloofd wordt.

7. Je gaat niet mee in de nieuwste trends

Deze valkuil lijkt misschien wat tegengesteld te zien aan die van het steeds veranderen van strategie, maar moet toch op een andere manier bekeken worden. De wereld en de trends zijn voortdurend in beweging, het zou dan ook helemaal fout zijn om hier niet in mee te gaan en dat is wat veel affiliates met minder succes wel doen. Ze beginnen op een bepaalde manier en blijven daarop verder werken. Bekijk dus steeds welke content voor jouw blogs goed scoort en werk evolueer mee met de nieuwste trends zonder daarom jouw doelgroep of producten te veranderen.

8. Je vertrouwt teveel op blijvend succes

Het is verkeerd om op het moment dat je succesvol bent als affiliate, je dit ook zal blijven. Maak dus niet de fout om stil te zitten als je goed geld verdient, dit blijft misschien niet duren en dan heb je een probleem. Je moet steeds op zoek gaan naar manieren om jezelf en jouw website te verbeteren, om jouw doelgroep aan je te binden en om alles uit jouw werk te halen wat je kan. Heb je een mooie campagne lopende? Analyseer de succesfactoren en pas deze toe op andere en nieuwe campagnes. Stilstaan is achteruitgaan en dat geldt ook hier.

9. Je hebt geen geduld

Je hebt lang nagedacht over het idee om affiliate te worden, hebt alles goed uitgewerkt en bent enthousiast en gemotiveerd van start gegaan en wacht op de eerste resultaten. En dan komen die niet zo snel als je verwacht had. Niet leuk uiteraard, maar geen reden om op te geven zoals zovelen doen. Heb geduld, laat jouw blogs en campagnes de tijd om gezien te worden en zet in op het verder bekend maken van jouw website. Affiliate marketing heeft tijd nodig, tijd voor mensen om de weg naar jou te vinden. Opgeven omdat je niet direct een vliegende start maakt, is een impulsieve, maar niet de beste oplossing. Geduld hebben en alles komt goed.

10. Je stelt verkoop al te vaak boven klantenservice

Het spreekt voor zich dat je in de eerste plaats met affiliate marketing bent begonnen om geld te verdienen en dit is ook helemaal goed. Toch moet je af van het idee dat enkel en alleen het verkopen telt. Ook de service die jij aan jouw klanten biedt, zal mee je succes bepalen en is misschien zelfs nog wel belangrijker dan die verkoop op zich. Klanten die zich geholpen voelen, zullen vertrouwen hebben in jou en dan volgen de verkopen vanzelf wel.

Leer van je fouten met affiliate marketing 

Affiliate marketing is een mooie, boeiende en uitdagende manier om online flink te verdienen. De valkuilen die beschreven werden, hebben in geen geval de bedoeling om jou in jouw plannen te ontmoedigen. Ze geven enkel en alleen aan waarvoor je moet opletten en wat je kan ondernemen om succesvol te worden, te zijn en te blijven. Alle begin is moeilijk en zo goed als zeker zal ook jij fouten maken. Niet erg, zolang je die fouten maar gebruikt om eruit te leren, en leren moeten we allemaal doen, op welke manier dan ook. Goed voorbereid aan de slag gaan, geeft je al een zekere voorsprong en met bovenstaande valkuilen in het achterhoofd ben je al een goed eind op weg.

Disclaimer
Dit artikel is geen beleggingsadvies of ander financieel advies. Het gaat hier alleen om de ervaringen die als schrijver met de lezers gedeeld worden. Dit artikel is informatief en is bedoeld als vrijblijvend en niet als een concreet aanbod om een overeenkomst te sluiten. Na het lezen van dit artikel kan de bezoeker zelf beslissen of hij/zij het betreffende product wil kopen of niet. Wij verkopen de producten die op deze website staan niet zelf, maar wij promoten deze voor de partners waar wij mee samenwerken.