Als je op zoek gaat naar online mogelijkheden om een extra inkomen op te bouwen, ben je zeker al de term affiliate marketing ergens tegengekomen. Deze vorm van digital marketing biedt vele voordelen voor beide partijen, de affiliate en de merchant, en kan aardig wat winst opleveren. Met de merchant wordt de partij bedoeld die het product of de dienst aanbied, de verkoper dus. Met de affiliate wordt de partij bedoeld die het product of de dienst van de verkoper (merchant) gaat promoten. Benieuwd of het ook iets voor jou zou kunnen zijn?
Wat is affiliate marketing?

Om deze vorm van online marketing goed te begrijpen, is het belangrijk aan te duiden dat hierin verschillende partijen betrokken zijn, namelijk de affiliate en de merchant. De affiliatie, die beschikt over een eigen website, gaat in ruil voor een vergoeding advertenties plaatsen op zijn website voor de website van de merchant.
De affiliate werkt dus mee aan het vergroten van de online zichtbaarheid van de website, en dus ook de producten en diensten, van de merchant. In sommige gevallen wordt er ook nog een affiliate netwerk in het proces betrokken. Dit netwerk brengt affiliates en merchants, in ruil voor een commissie, met elkaar in contact en regelt de onderlinge betalingen.
Hoewel een dergelijk netwerk tal van voordelen biedt, kan het ook prima zonder verlopen. In dit laatste geval zoeken affiliates en merchants elkaar zelf op, maken ze onderling bepaalde afspraken en regelen ze de betalingen zonder tussenpersoon. Het opzet van affiliate marketing is dat de bezoekers van de website van de affiliate ook de website van de merchant te zien krijgen. Zo kunnen ze dus ook voor hem potentiële klanten worden.
Affiliate marketing wordt voornamelijk gebruikt door bedrijven die consumenten willen bereiken. Dit gebeurt meer dan dat ze andere bedrijven hiermee willen bereiken. Het is dus hoofdzakelijk een B2C concept waarbij de ene aanbieder reclame maakt voor de producten van de ander.
Wat valt er met affiliate marketing te verdienen?
Voor de affiliate
Voor de affiliate zal de verdienste vooral afhangen van het bereik van de eigen website. En ook van de mate waarin zijn bezoekers ook binnen de doelgroep van de merchant vallen. Een website met een groot aantal bezoekers maakt uiteraard meer kans succesvolle leads te genereren en dus meer inkomsten. Er zijn 4 veel gebruikte verdienmodellen te onderscheiden:
- Cost per lead of CPL. Je krijgt een vergoeding als een bezoeker zich via de advertentie op jouw website registreert op de website van de merchant.
- Cost per sale of CPS. Je krijgt een vaste vergoeding of een percentage op de aankoop als een bezoeker via de advertentie op jouw website daadwerkelijk overgaat tot een aankoop op de website van de merchant.
- Pay per click of PPC. Je krijgt een vergoeding telkens een bezoeker van jouw website op de advertentie van de merchant klikt en zo zijn website ook bezoekt.
- Pay per view of PPV. Je krijgt een vergoeding per keer dat de advertentie van de merchant op jouw website gezien wordt.
De cost per sale is de meest gebruikelijke vorm van vergoeding binnen de affiliatie marketing. Deze brengt de merchant namelijk ook echt iets op.
Voor de merchant
Het selecteren van de juiste affiliates zal bepalend zijn voor de verdiensten van de merchant. Affiliates met eenzelfde doelgroep zorgen automatisch voor bezoekers die al een zekere interesse hebben in het product of de dienst. Deze zullen dus ook sneller geneigd zijn om dadwerkelijk een aankoop te doen.
Door samen te werken met een affilatie netwerk moet de merchant deze zoektocht niet zelf organiseren. Via dit netwerk wordt hij in contact gebracht met affiliates die aan zijn verwachtingen en doelgroep voldoen.
Affiliates met een groot bereik op hun website kunnen de verkoop een enorme boost geven en zorgen voor een grotere naamsbekendheid. Het helpt dat klanten vertrouwen in een bedrijf hebben en daar tevreden over zijn, op de hoogte gebracht worden van de producten van een ander bedrijf. Zij zullen sneller ook hierin vertrouwen hebben dan in een nieuw en onbekend bedrijf dat dezelfde producten of diensten aanbiedt.
Voor de merchant moeten natuurlijk wel de vergoedingen die uitbetaald worden aan de affiliate ook in rekening gebracht worden. Het is vergelijkbaar met mond-tot-mondreclame, waarvan de effectiviteit al lang geleden bewezen werd.
Enkele waardevolle tips
Affiliate marketing is een bijzonder effectieve vorm van online marketing, mits goed toegepast en opgevolgd. Zowel voor affiliates als voor merchants geef ik graag enkele tips mee die bijdragen aan het slagen van de campagne.
Voor de affiliate

Om succesvol te zijn en mooie verdiensten te genereren, zijn er enkele zaken die je beter voor ogen houdt. Niets is namelijk zo frustrerend om hard te werken en veel tijd te investeren in zaken die weinig tot niets opbrengen.
- Ga enkel een samenwerking aan als jouw doelgroep en die van de merchant overeenstemmen.
- Als je voor meerdere merchants adverteert, zorg er dan voor dat zij onderling ook binnen dezelfde niche ondergebracht zijn. Het kan ook dat een merchant als voorwaarde stelt dat je niet voor andere gelijkaardige website mag adverteren. Vraag dit dus zeker na of laat dit opnemen in de samenwerkingsovereenkomst.
- Beperk het aantal merchants voor wie je adverteert. Een overdaad aan advertenties voor andere websites zal ervoor zorgen dat jouw eigen website minder overzichtelijk wordt of dat de aandacht afgeleid wordt van jouw eigen producten en diensten.
- Test zelf steeds de producten en diensten waarvoor je adverteert. Je wil in geen geval dat jouw klanten een slechte ervaring hebben bij de merchant en daarom ook jouw website links laten liggen.
- Voor een goede en duurzame samenwerking is een open communicatie met de betrokken merchant cruciaal. Maak goede afspraken en zet deze op papier. Op deze manier weten beide partijen waaraan zich te houden hebben. Dan kunnen na verloop van tijd geen conflicten of misverstanden de kop opsteken.
- Als affiliate maak je advertenties die tot een meerverkoop voor de merchant leiden. Het spreekt voor zich dat daar iets tegenover staat, durf hierover onderhandelen. Beide partijen moeten namelijk beter worden van de samenwerking op evenredige wijze.
Voor de merchant
- De affiliates zijn een visitekaartje voor de website van de merchant. Goede afspraken zorgen ervoor dat de affiliate weet wat kan en niet kan. Het moet duidelijk zijn waaraan de advertenties moeten voldoen om tot een vergoeding te kunnen leiden. Maak een samenwerkingsovereenkomst op waarin alle do’s en dont’s vervat staan.
- Ruime research naar de affiliate biedt kennis en inzicht in de doelgroep en de werkwijze van de affiliate. Alleen op die manier kan nagegaan worden of beide bedrijven dezelfde missie en waarden nastreven. Zo kunnen ze tot een waardevolle samenwerking komen.
- Binnen de affiliate marketing zijn er geen vastgelegde vergoedingen. Het komt erop aan een regeling uit te werken die voor beide partijen aanvaardbaar is. Durf hierover onderhandelen.
Iedereen die over een eigen website beschikt, of dit nu een blog of een webshop is, kan als affiliate aan de slag gaan. Enige voorwaarde is dat je moet bereid zijn een deeltje van jouw eigen site ter beschikking te stellen aan een ander. Affiliate marketing kan voor de affiliate een mooie verdienste opleveren die weinig werk en tijd vraagt.
Een soort van passief inkomen dat jarenlang behouden kan blijven. Iedereen die over een eigen website beschikt, kan van de andere kant ook beroep doen op affiliates om de verkoop en naamsbekendheid te vergroten. Het is een eenvoudige en relatief goedkope manier van reclame maken die mikt op een breed publiek dat anders moeilijk te bereiken is. Je maakt gebruik van het klantenbestand van een ander om ook dat van jou uit te breiden. Door hiervoor een vergoeding uit te betalen, worden beide partners er financieel beter van.
Tip: Lees ook mijn artikelen en Beste affiliate programma en netwerken van Nederland en België