Work life balance

Leestijd: 10 minuten

Work life balance: hoe ook jij de balans kan vinden

Je kunt er grijze haren van krijgen: je dag is amper begonnen, de slaap kleeft je oogleden nog dicht en je bent al aan je derde kop koffie om wakker te blijven tijdens je werk. Maar wanneer je thuiskomt, moet je nog eten koken, misschien zelfs nog boodschappen doen of huiselijke taken verrichten en wanneer je dit alles gedaan hebt, heb je de energie niet meer om nog bezig te gaan met je hobby’s, zoals sporten of lezen. Oftewel: de work life balance is hier niet te vinden. Maar hoe ga je hier toch mee om?

Natuurlijk ondervindt niet iedereen dezelfde situatie; sommigen werken ’s nachts of zijn veel onderweg, maar punt blijft wel, dat wanneer je geen gezonde work life balance hebt, dit tot veel stress kan leiden. Maar wat houdt deze “work life balance” nou precies in? En wat kan je doen om een balans te vinden waarin je meer tijd aan jezelf kan besteden?

worik life balance

Wat is work life balance?

Work life balance is een letterlijke vertaling van “werk-leef-balans”, wat dus eigenlijk inhoudt dat je als werkende burger een manier vindt waarop je een evenwicht kan behouden tussen werk en je eigen vrije tijd. De workaholics onder ons vinden dit misschien niet per se nodig, en helemaal wanneer je werk een hobby voor je is. Geldt het vinden van een work life balance dan ook nog wel voor hen?

In principe geldt het zo dat als je daadwerkelijk zoveel plezier hebt aan je werk dat je dit als een hobby ervaart, je wel degelijk kan stellen dat je een balans hebt gevonden in werktijd en vrije tijd. Echter, andere, misschien wel sociale hobby’s, zoals teamsport of spelen in een band, kunnen hierdoor wél onder het stof raken. Mocht dat zo zijn, dan heb je geen goede work life balance gevonden.

Kan ik mijn work life balance verbeteren?

Merk jij dat de eerder geschetste situatie passend is in jouw leven? Dan zou je het gevoel nog wel eens kunnen krijgen dat je je work life balance verbeteren wil. Maar kan dit wel? Het nadeel aan je work life balance verbeteren, is dat veel mensen het gevoel hebben dat dit niet kan. Hoe komt dat?

Werk is belangrijk

De voornaamste reden dat men soms (te) veel tijd kan stoppen in werk, is de reden die nagenoeg iedereen heeft om te werken: je bent afhankelijk van je baan. En dit is een legitiem punt; je werkt om geld te verdienen, dat je weer nodig hebt om jezelf en misschien wel je gezin te onderhouden. Minder werken houdt daarmee dus ook automatisch in dat je minder geld binnenkrijgt voor dit onderhoud, of dit nou huur, consumpties of recreatie betreft.

Daarnaast hebben ook veel werknemers plichtsbesef naar hun baas en collega’s. Komen we iemand tekort? Dan val ik graag even in. Ook werkgevers of zelfstandig ondernemers kunnen niet zomaar minder werken. Naast dat zij afhankelijk zijn van het geld dat hun bedrijf oplevert, zijn zij eindverantwoordelijk voor een goed verloop van de werkzaamheden. Dergelijke verplichtingen willen ook regelmatig zorgen voor werk meenemen naar huis.

werk leven balans

Is een goede work life balance belangrijk?

Een gezonde work life balance is zeker belangrijk. Voldoende vrijetijdsbesteding en rust zorgt voor stressvermindering. Stress leidt dikwijls tot gezondheidsklachten – zowel mentaal als fysiek. Daarnaast kan het voor vermoeidheid zorgen, wat op zijn beurt ook weer tot meerdere gezondheidsproblemen leiden kan.

En zelfs al mocht je vinden dat werk belangrijker is dan je gezondheid, dan nóg is een goede work life balance essentieel, omdat stress en oververmoeidheid tot minder goede werkprestaties kan leiden. En je zult hem al aanvoelen: minder goede werkprestaties kan weer een sneeuwbaleffect veroorzaken dat de werkdruk vergroot en voor meer werk kan zorgen, waardoor de work life balance, voor zover die er überhaupt was, nog meer in gevaar gebracht wordt. Dit leidt weer tot nóg meer werkstress en oververmoeidheid – en voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel waar je niet meer zomaar uitkomt.

Hoe kan ik mijn work life balance verbeteren?

Nu dat je hebt ingezien wat het belang is van een gezonde work life balance, zul je voor jezelf moeten bepalen of je dit ook relevant vindt voor jouw leven. Wij hopen natuurlijk van wel, maar dit is en blijft een kwestie waar iedereen voor zichzelf over dient te buigen. Weet je al van jezelf dat je je work life balance verbeteren wil, dan luidt de grote vraag natuurlijk: hóe kan ik mijn work life balance verbeteren? Laat ons je hierin helpen met behulp van enkele tips.

Tip 1: besef goed waarom

Het belangrijkste om te weten voor het work life balance verbeteren, is goed beseffen waarom je dit wíl. Merk je inderdaad te veel werkdruk? Ervaar je echt stress zodra je onderweg bent naar de zaak? Mis je de sportschool, of het uitoefenen van je oude hobby’s? Het is cruciaal om te weten wat je eruit wil halen, omdat je anders enkel probeert je work life balance te verbeteren omdat je denkt dat dat moet.

Het gaat erom wat jíj belangrijk vindt, en waar jíj precies meer tijd voor willen maken. Voor tijd met anderen? Tijd alleen? Hobby’s? Sport? Andere projecten? Schrijf desnoods op wat je allemaal op zou willen pakken zodra je je work life balance verbeterd hebt.

Tip 2: plan verstandig

Deze zag je waarschijnlijk al aankomen. Een strakke planning is van groot belang bij het vinden van een betere work life balance. Dit is om meerdere redenen. De eerste reden is dat je wellicht al wat extra tijd kan vinden voor jezelf als je alles wat anders indeelt. Ben jij bijvoorbeeld een echt ochtendmens? Wie weet kan je enkele avondtaken alvast doen (of een deel ervan) voor je naar je werk gaat. Of wellicht rijd je van werk naar huis wel langs de supermarkt of de sportschool, en kan je je boodschappen of (half)uurtje sporten wel direct uit werk doen.

Een andere reden om goed te plannen, is om jezelf meer overzicht te geven. Heb jij voor elke dag een andere huishoudelijke taak ingepland, zodat je zondag geen verplichtingen hebt? Zorg dan dat je je elke dag aan de taak houdt, zodat er verder niks in de week opgestapeld wordt. Elke dag na werk bijvoorbeeld één tot twee uurtjes besteden aan andere verantwoordelijkheden, om aan het eind van de week met je voetjes omhoog te kunnen zitten, is toch tien keer beter dan alles verschuiven en alles op twee avonden en één voorheen vrije zondag te doen.

Tip 3: doe minder

Dit is een tip waar de meesten waarschijnlijk óf van zullen denken: ‘kijk, nú praten we’, óf meer met een hartkloppingen tegen het beeldscherm zegt: ‘je weet dat dat niet mogelijk is, toch? Er is té veel wat gedaan móét worden.’ Voor allebei zou ik willen zeggen: haal je niks in je hoofd; we zullen je nooit vertellen al je werk te laten vallen.

Wat we echter wél mee zouden willen geven, is de tip om eens wat uit handen te geven of misschien voor een week te bewaren waar je wat minder te doen hebt. Hier komt plannen ook weer een rol spelen. Woon je bijvoorbeeld met één of meerdere mensen samen, verdeel dan gezamenlijk jullie taken. Woon je alleen, verplicht jezelf dan eens af en toe om je taak opzij te leggen en even iets voor jezelf te doen. Houd je bijvoorbeeld van knutselen met elektronica? Misschien kan je de ramen beter overmorgen lappen, wanneer er geen regen voorspeld is, en vandaag lekker met je apparatuur prutsen, nu het toch zo guur is buiten. Er zijn altijd wel gaten te vinden om mee te schuiven!

work life balance pauze

Tip 4: begin met actiever pauze nemen op het werk

Oké, deze tip is wat lastiger omdat elke werkvloer en elke functie in een bedrijf weer anders is. We snappen bijvoorbeeld echt wel dat sommigen hun boterham moeten laten vallen zodra ze opgeroepen worden. Maar toch zouden we als tip willen geven: elke tijd díe je kan nemen voor een pauze, moet je ook echt nemen voor een pauze.

Een pauze nemen op het werk ziet er voor iedereen anders uit. Sommigen gaan naar de kantine, waar anderen snel hun instant noodles wegschrokken achter hun bureau. Wij zouden als advies graag willen geven om je pauzes echt even tijd voor jezelf te nemen. Maak een ommetje, trek je even terug of neem desnoods je boek mee van huis. Meer genieten van je werkpauzes zorgt voor minder werkdruk, stress en oververmoeidheid, waardoor je ook rustiger weer aan de slag kan gaan zodra je pauze voorbij is.

Tip 5: Work life balance: kijk naar je werkuren

Ook deze tip is wat gecompliceerder, omdat we niet in je portemonnee kunnen (en willen) kijken we niet weten hoe afhankelijk je bent van je werk en hoeveel mensen er afhankelijk zijn van jou. Maar toch blijkt dat veel mensen eigenlijk meer werken dan dat ze nodig hebben om rond te komen én nog over te houden.

Het kan dus nooit kwaad om even de tijd te nemen om je administratie te doen en te bekijken hoeveel uur je misschien zou kunnen missen. Heb je toch berekend dat je het kan permitteren om minder uren te werken? Check dan bij je werkgever of je ook daadwerkelijk minder uren werken kan en of dit mogelijk is. Twijfelt hij? Leg hem dan maar eens goed uit hoe belangrijk je work life balance is – ook voor je prestaties op de werkvloer.

Tip 6: werk wat meer aan je perfectionisten

De perfectionisten onder ons weten wie ze zijn en zullen waarschijnlijk al rillingen krijgen bij de gedachte om hun taken nét iets anders uit te voeren. Wees gerust, we zullen je nooit vertellen dat je dingen moet afraffelen of ergens met je pet naar moet gooien, maar hopelijk kunnen we je wel helpen in te zien dat sommige dingen íetsjes minder perfect hoeven.

Je hoeft niet de beste medewerker te zijn, niet elke sociale bijeenkomst vereist jouw aanwezigheid en ook niet elke maaltijd hoeft geserveerd te worden aan een kritische restaurant-recensent. Soms is het oké om gewoon net voldoende tijd en aandacht aan iets te besteden, en niet meer; de dagen waarop je weer lekker naar uiterste perfectie kan streven komen heus nog wel. Maar misschien is het voor nu niet zo belangrijk dat je kinderen de lekkerste pannenkoeken krijgen als ze terugkomen van school – een boterham met kaas vinden ze ook heerlijk.

Tip 7: maak het jezelf gemakkelijk

Deze tip hangt een beetje samen met het perfectionisme. In plaats van een vijf sterren maaltijd neer te zetten, zou je ook een grotere portie “makkelijker” eten klaar kunnen maken, zodat je er morgen ook genoeg aan hebt. Of misschien houd je zelfs wel wat over voor je diepvries!

In plaats van je hele fiets een opknapbeurt te geven, doe voor nu enkel wat nodig is: je banden oppompen. De rest van de fiets kan later nog wel, of kan je desnoods hulp voor inschakelen. Probeer desnoods wat taken te automatiseren, of enkele stappen uit je werkproces te verwijderen om het sneller te laten verlopen. En wanneer je een taak uitvoert die niet de meeste aandacht vereist, bijvoorbeeld aardappels schillen of strijken, zet dan gelijk die leuke serie op die je volgt. Zo kan je praktisch én met iets leuks bezig zijn en zo tijd overhouden voor weer iets anders!

Tip 8: Work life balance: probeer te leren ontspannen

Dit is misschien wel het lastigste aan je work life balance verbeteren. Want wie nooit ontspant, weet meestal ook niet hoe je het wél moet doen en hoe heerlijk het kan voelen om het ook daadwerkelijk een keer te doen. Een veelvoorkomend probleem is dat men niet weet wat ze moeten als ze niks nuttigs uitvoeren.

Voor hen zouden we willen zeggen: leren ontspannen ís nuttig. Spendeer tijd aan een hobby, probeer een nieuwe sport of bezoek familie of vrienden. Je zult merken dat je al je taken voor een moment volledig uit je hoofd verdwijnen. En weinig is zo lekker als dat.

Nooit MeerZorgen of Stress Newstart

Nooit meer zorgen of stress

Ervaar jij ook veel stress en wil je leren ontspannen, dan is de cursus Nooit meer zorgen of stress van Frank de Moei zeker een aanrader.
Je leert in deze cursus hoe je van je zorgen en stress af kunt komen. De cursus kost normaal 169 euro maar via de onderstaande knop is er nu een mogelijkheid om deze cursus met 66% korting te bestellen, je betaald dan maar 57 euro!

Tip: Lees ook onze Nooit meer zorgen of stress review en/of onze e-cursus Blijvend Zelfvertrouwen review.
Beide cursussen zijn door Frank de Moei geschreven en zeker een aanrader om meer Work life balance te vinden.