Snel cursus Adverteren op Pinterest

Leestijd: 7 minuten

Wanneer we aan de slag gaan met social media-marketing, laten we het adverteren op Pinterest vaak links liggen. Het platform wordt vaak over het hoofd gezien of er wordt gedacht dat Pinterest overbodig is. Jammer, want hierdoor mis je een grote bron van traffic naar je site en laat je dus mogelijke inkomsten liggen.

Pinterest biedt allerlei interessante mogelijkheden om nieuwe klanten te kunnen bereiken en het koopgedrag al in een vroege fase te kunnen beïnvloeden.

Wil je weten hoe adverteren op Pinterest jou en je bedrijf kan helpen te groeien, lees dan verder in deze korte snelle cursus over adverteren op Pinterest.

Adverteren op Pinterest

Er zijn maandelijks ongeveer 442 miljoen Pinterest gebruikers  actief. Het maakt dit sociale platform een zeer interessante stek voor bedrijven om hun producten te adverteren. De advertenties worden op weergegeven in de feeds en zoekopdrachten van de gebruikers als een normale Pin. Dat maakt het een ideale manier om op een vertrouwde, niet-agressieve manier jouw content aan te bieden.

Waarom adverteren op Pinterest?

adverteren op pinterestEr zijn meerdere goede redenen waarom je snel zou moeten beginnen met het opzetten van een advertentie campagne op Pinterest. Hieronder geveen we enkele redenen om zo snel mogelijk te beginnen met adverteren op Pinterest naast het gebruik van Facebook Ads!

1. Het bereik van een campagne kan enorm zijn.

Wanneer de inhoud die je op Pinterest wil promoten relevant is en dus wordt gewaardeerd kan deze steeds opnieuw worden re-pinned op verschillende boards en steeds nieuwe gebruikers de weg naar jouw site wijzen.

2. Pins hebben een zeer lange houdbaarheid.

De informatie die op Pinterest is gepost blijft lang actueel en relevant voor de gebruiker en heeft daardoor een lange levensduur, zeker in vergelijking met andere sociale media, zoals Facebook of Instagram. Dat geldt ook voor de advertenties! Een pin blijft maandenlang zichtbaar in de feed van een gebruiker.

3. De Pinterest gebruiker geeft 27% meer uit aan online winkelen.

Adverteren op Pinterest brengt jouw producten onder de aandacht bij een doelgroep die het gewend is om online te kopen en dat biedt natuurlijk kansen en mogelijkheden.

Wat kosten Pinterest Ads?

Wat kost adverteren op Pinterest? Belangrijk om ook het kosten aspect niet uit het oog te verliezen. Nadat je je doelgroep hebt bepaald zul je de optie voorgeschoteld krijgen om de maximale kosten per klik in te kunnen stellen. In marketingtermen hebben we het dan over de CPC, oftewel de cost-per-click. Wil je er zeker van zijn dat je niet teveel betaald voor de weergave van je advertentie of voor een click, dan kun je hier een bedrag invoeren. Pinterest geeft aan het of dit bedrag voldoende is om te kunnen concurreren met andere adverteerders.

pinterest letters

De verschillende Pinterest advertenties

Adverteren op Pinterest kan op verschillende manieren. Om te beslissen welke manier voor jouw bedrijf het meeste resultaat oplevert, is het belangrijk om na te denken over het doel van de advertentiecampagne en de mogelijkheden van de verschillende advertentieformaten.

Op Pinterest adverteren kan op verschillende manieren, je kunt adverteren met:

  1. Pins
  2. Video Pins
  3. Carousels
  4. App Pins

1. Pins

Op het eerste gezicht ziet een betaalde Pin er hetzelfde uit als een normale Pin. Ook een klik op de Pin doet hetzelfde. Klein verschil is dat de betaalde advertentie een klein label heeft om deze te kunnen onderscheiden. De betaalde Pins worden bij een zo groot mogelijke groep relevante gebruikers onder de aandacht gebracht en gebruikers kunnen de Promoted Pins zelfs toevoegen aan hun board, deze delen en er op reageren.

Zodra een gebruiker jouw betaalde Pin deelt, dan verdwijnt het “Promoted” label en alle re-pins daarna blijven behouden. Zelfs na het eindigen van je betaalde Pinterest campagne. Organisch zichtbaarheid door alle Re-pins na de eerste Pin is dus gratis!

2. Video Pins

Een betaalde Video Pin is hetzelfde als een normale Promoted Pin. In dit geval is alleen de statische afbeelding vervangen door een video.

Bewegende beelden vallen op. Ruim negen op de tien online shoppers geeft aan dat video hen heeft geholpen bij het nemen van een aankoopbeslissing. We weten ook dat een groot deel van de Pinterest gebruikers van dit platform gebruik maken om ideeën en beslissingen te nemen over toekomstige aankopen. Juist om die reden vormen video en Pinterest een gouden combinatie met elkaar.

Pinterest biedt twee verschillende formaten aan voor een Promoted Video Pin; standaard en Max Width. De standaard variant heeft dezelfde afmeting als een normale Pin. De Max Width zal zichtbaar zijn over de hele feed van een gebruiker. Deze valt nog meer op, maar is daardoor wel duurder. Om het even welke van de twee je kiest, de video´s spelen automatisch af zodra ze voor de helft in beeld zijn. Bovendien hebben deze Promoted Video Pins de mogelijk om de conversie te optimaliseren. Je kunt dat doen door bepaalde doelen in te stellen, bijvoorbeeld een speciale landingspagina op je eigen website.

3. Carousels

De Promoted Carousels kunnen tot vijf afbeeldingen bevatten. Gebruikers kunnen door de carousels heen swipen. Ze zijn daardoor zeer geschikt om een wat diepere merkbeleving te creëren dan met een enkele Pin. Carousels gedragen zich op dezelfde manier als ander Pins, verschil is alleen dat onderaan de afbeelding punten staan om aan te geven de Pin meerdere afbeeldingen bevat. Iedere afbeelding kan een andere titel hebben, een andere beschrijvende tekst en een link naar een andere landingspagina.

Eisen aan een Promoted carousel op Pinterested:

  • Bestandsformaat moet een PNG of een JPEG zijn en maximaal 10 MB.
  • Optimale aspect radio is 1:1 of 2:3
  • Lengte van de titel maximaal 100 tekens
  • Beschrijving bevat hooguit 500 karakters

4. App Pins

Promoted App Pins zijn bedoeld om een app te promoten. Ze worden alleen weergegeven op mobiele apparaten. Ze zijn beschikbaar op zowel iOS als Android apparaten en deze advertenties laten een duidelijke call to action zien om jouw app te installeren.

pinterest fotos

Adverteren op Pinterest: tips om snel te starten

Tip #1. Bepaal het doel van je campagne

Zoals het geval is bij alle marketing campagnes start ook een campagne op dit platform met een zeker doel. Het uiteindelijke doel bepaald de advertentievormen die voor je beschikbaar zijn. Binnen Pinterest zijn drie promotie doelstellingen: merkherkenning opbouwen, overweging beïnvloeden en conversies genereren.

Tip #2. Stel een advertentiebudget in.

Wil je de kosten van een campagne spreiden over een bepaalde periode, dan kies je voor de optie “lifetime”. Wil je het budget per dag laten variëren, klik dan de optie “daily” aan. In de volgende stap kun je bepalen wat het maximale bedrag is dat je wilt betalen voor een bepaalde actie van een Pinterest gebruiker, bijvoorbeeld een click. Pinterest zal je een bepaald bedrag aanbevelen dat is gebaseerd op de doelgroep en wat andere adverteerders uitgeven.

Tip #3. Zorg voor SEO

Door het toevoegen van keywords en een interesse-categorie zal je advertentie relevanter worden voor mensen die actief op zoek zijn naar onderwerpen zoals die van jou. Toevoegen van zogenaamde #hashtags heeft geen toegevoegde waarde voor de ranking. Op Pinterest is alle informatie al georganiseerd op interesse. Doe dus je onderzoek naar de interesses waarbij jouw product of bedrijf aansluit. Vergeet je board ook niet te optimaliseren, want de zoekmachine van Pinterest zal op basis van je board bepalen in welke categorie je Pins zullen worden ingedeeld.

Tip #4. Kies je doelgroep

Door het targetten van een advertentie kun je jouw content on de aandacht brengen bij mensen die mogelijk in jouw producten of bedrijf zijn geïnteresseerd. Targetten van je advertentie is belangrijk om te zorgen voor een zo hoog mogelijk respons.

Tip #5. Zorg dat je advertentie iets toevoegt

Overduidelijke product promotie gaat snel vervelen. Het zorgt ervoor je snel de aandacht van je publiek kwijt raakt. Je zult dus moeten toevoegen dat jouw materiaal tot de verbeelding spreekt. Probeer dus Pins toe te voegen die niet over jouw producten of bedrijf specifiek gaan, maar wel relevant daarvoor zijn. Verkoop je bijvoorbeeld bloempotten, pin dan bijvoorbeeld tips over de mooiste kamerplanten. Er is genoeg content op Pinterest te vinden die interessant is voor jouw doelgroep.

Tip #6. Wissel je content af

Hoewel het natuurlijk een goed idee is om je geplaatste content aan te passen aan de doelgroep door met een zogenaamd buyer persona te werken, moet je vooral niet vergeten om je posts relevant te houden door deze aan te passen aan de jaargetijden, belangrijke gebeurtenissen en feestdagen.

Tip #7. Meten is weten

Hou goed bij of je campagnes doen wat je wilt dat ze doen. In de Pinterest Ads Manager kun je onder het kopje Analytics de statistieken van je campagne inzien. Afhankelijk van het resultaat kun je beslissen om je budget omhoog om omlaag te doen, of je doelgroep te verbreden of juist te versmallen. Dit is allemaal geen exacte wetenschap, dus je zult hier enigszins mee moeten experimenteren.

Tip: Wil je meer weten over de onontdekte manier van adverteren? Lees dan mijn Online Pinterest training Review

Disclaimer
Dit artikel is geen beleggingsadvies of ander financieel advies. Het gaat hier alleen om de ervaringen die als schrijver met de lezers gedeeld worden. Dit artikel is informatief en is bedoeld als vrijblijvend en niet als een concreet aanbod om een overeenkomst te sluiten. Na het lezen van dit artikel kan de bezoeker zelf beslissen of hij/zij het betreffende product wil kopen of niet. Wij verkopen de producten die op deze website staan niet zelf, maar wij promoten deze voor de partners waar wij mee samenwerken.